sexta-feira, 13 de março de 2009

Big Brother Zombie - Update

BBZ is being discussed in a couple of places. I'm going to post the ideas that sound coolest im my opinion, for these are the ones that fare a better chance of finding themselves in the final version of the game.

From San Dee Jota, a registered user at rpg.net:

*) Abilities - Looks good. Think you need a Smarts ability, but such a thing also seems counter to the spirit you're going for (besides, the BBZ producers probably have the house fixed to not really allow someone to rewire cameras or concoct home made explosives). You might however tweak the pool from 6 down to 5, to encourage the hard cooperation decisions.
*) Skills - Drop the +1 bonus. As it is, it seems possibly unbalancing and almost like an extra Ability point. Instead, make it like the Disorder and have it give Popularity when it's worked into a relevant skill roll and makes a difference. "Good thing Marco's marine training prepared him for fighting in the dark! Go Marco!" This way PCs (and players) are forced to decide "if I take Marco's help in the fight, I'm more likely to get through. But he'll become even more popular for helping...."


I think these are both awesome. Of course, both need playtesting, but are awesome nonetheless.

Next, from Sérgio Mascarenhas, registered user at Abre o Jogo:

Intimidação, presença+vigor (mostra-me lá esse caparro para me meteres medo).

Armas de tiro, presença+coragem (o combate no jogo é sempre em distâncias muito curtas, é preciso tê-los para parar para disparar à queima roupa).


Which, translated, would become something like:

Intimidation: Presence + Courage (I wanna see some physique before I get scared of you)

Shooting: Presence + Courage (combat is alwys on short distances in BBZ, which means you have to carry a big set of balls to be able to stop and shoot at close range)


Armas. Parece-me que seria interessante as armas terem características para as três utilizações, intimidação, corpo-a-corpo, tiro. Exemplo:

Motosserra: 3d para corpo-a-corpo, 3d para intimidação, 1d para tiro.

Podem haver armas muito vistosas mas pouco eficazes, por exemplo.


Translating...

Guns. I think it would be interesting if guns had characteristics for the three main uses, intimidation, close combat, and shooting. Like:

Chainsaw: 3d for close combat, 3d for intimidation, 1d for shooting

There could be some visually impressive weapons that lack in efficiency, for example.


Still from Sérgio:

Zombies. Só têm vigor. Sabe-me a pouco. Pouca variedade, pouco potencial para explorar. Aqui vai a sugestão:

Dá-lhes 3 carac simétricas dos PCs:

Decomposição que corresponde ao vigor;

Repugnância que corresponde à presença;

Fome que corresponde à coragem.

Um zombie muito decomposto, com o corpo a desfazer-se, que perdeu braços ou pernas, movimenta-se mais devagar e é menos perigoso.

Um zombie velho e gasto, putrefacto, é repugnante e ainda mais assustador.

Um zombie com muita fome faz tudo para uma refeição. Se acabou de se banquetear tem menos iniciativa. Não quer dizer que fuja, apenas que não é tão agressivo.

Em termos de combate colocam-se assim as mesmas hipóteses:

Colocam-se à mesma as três alternativas de combate:

Intimidação - se o PC perde, foge em pânico com um medo terrível do zombie. Se o zombie perde, ele não foge, fica apenas confuso sem saber o que fazer ou sendo induzido em erro pelo PC (a cena da horda de zombies a seguir na direcção errada).

Corpo-a-corpo - sem modificações.

Tiro - se o PC perde ele perde o autodomínio e não consegue disparar ou erra o tiro... e vê o zombie avançar para ele e lançar-lhe a mão!

Isto significa que as regras são as mesmas no conflito com o zombie (eu não gosto de subsistemas diferentes para fazer a mesma coisa). E que é possível ter zombies mais variados.


Which would become...

Zombies should have more than Vigor, as this is somewhat bland.

I suggest giving them 3 characteristics akin to what Contestanst have, Decomposition for Vigor, Repugnance for Presence, and Hunger for Courage

A decomposed zombie moves slower and is less dangerous; a putrefacting zombie is scarier; and an hungry zombie does everything for a meal, while one who has recently fed is lazier.

This would have an effect on combat, like so:
Close combat remains the same.
Intimidation: zombie wins, the player is scared shitless and runs away, player wins zombie is confused.
Shooting: player loses, can't shot or misses, and sees the zombie advancing on him!

This allows for the use of the same rules (I don't care for subsistems to do the same thing) and allows for more zombie variety.


I disputed the Decomposition bit, as it seemed counter intuitive: a more decomposed zombie (i.e., Decomposition 3 or more) is less efective. So I offered Rigor Mortis, to show that an older zombie would have more stiffness and was deadlier than a newer one.

4 comentários:

Camilo disse...

Citando o Sérgio:
"Decomposição que corresponde ao vigor;

Repugnância que corresponde à presença;

Fome que corresponde à coragem"

Enfrentar um zumbi todo podre, nojento e esfomeado deve ser pra lá de perigoso!!! Dentro de uma casa Big Brother, nem se fala!!!

Mas talvez a palavra Decomposto gere confusão. Pense que, quanto mais Esfomeado e Repugnante, mais perigoso o zumbi; mas, quanto mais Decomposto, menos perigoso.

Rui Anselmo disse...

Olá Camilo, obrigado pelo teu comentário!

Sim, a confusão é mesmo e só a palavra. Não sei exactamente que outro nome lhe dar, no entanto.

Tens alguma sugestão?

E podes fazer playtest do jogo? ;-)

camilorpg disse...

Playtest? Haha, bem que eu vi o post do BBZ no The Forge... Playtesting is the key!

Vou ler os posts anteriores e logo mais dou retorno. =D

Rui Anselmo disse...

Força! Quanto mais pessoas conhecerem o jogo, melhor! Obrigado pelo teu interesse. :-)